Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

13 april 2017

Zaplox - marknadsledare på mobilnycklar

Zaplox - marknadsledare på mobilnycklar


Det vi trodde bara var ännu en affärsidé inom mobilnycklar visade sig vara något väldigt intressant och marknadsledande på hotellmarknaden.


När vi hörde att Zaplox ska notera sig och att de gör något med “mobilen som nyckel” så var första tanken att detta var ännu ett företag som ska lösa ett problem som ingen har. Men det visade sig ganska snabbt att ingenting kunde vara mer fel, Zaplox gör livet lättare för både hotell, hotellanställda och oss som gäster. Vi tog därför kontakt med Zaplox VD Magnus Friberg för att få en bättre bild av bolaget.

Vi inleder med att fråga vad Zaplox gör och Magnus frågar om han kan få ge en kort presentation, vi svarar jakande och det visar sig vara ett bra beslut för vad Zaplox erbjuder tar hand om betydligt fler saker än vad vi först trodde.

Magnus börjar med att berätta att de erbjuder en mobil gästupplevelse för hospitalitymarknaden, vilken förutom hotell även inkluderar semesterboenden, där Zaplox bland annat har Skistar som kund. Lite mer specifikt erbjuder Zaplox en komplett mobil gästresa med bl. a. mobil nyckel till rummet, in- och utcheckning, bokningar, rumsuppgradering och betaltjänster. En mobil gästresa inleds när en gäst har bokat ett boende hos deras kund och består av flera moment. 

  1. Pre-stay message. Som är brukligt erhåller gästen någon form av pre-stay message, så att gästen efter bokning men innan ankomst får lite information om hotellet och dess omgivning, i detta fall direkt i sin mobil.
  2. Erbjudande om att uppgradera till ett bättre rum kan skickas ut direkt till kundens mobil strax innan ankomst, och besvaras med ett tryck. Ett hotell är sällan helt fullbokat och en uppgradering för ett par hundralappar går direkt till sista raden på hotellets resultaträkning.
  3. Incheckning är ofta ett stressmoment både för gäst och hotellpersonal då de flesta tenderar att anlända vid samma tidpunkt. Med Zaplox lösning kan gästen checka in via mobilen (på samma sätt som resenärer idag gör när de flyger) och gå direkt till rummet, nyckeln finns redan i gästens mobil.
  4. När gästen låst upp och fått tillgång till rummet kan det visas en glad och ledsen gubbe i mobilen samt en fråga om gästen är nöjd med sitt rum. Trycker gästen på ledsen gubbe så går en signal direkt till receptionen som kan avhjälpa det som gästen är missnöjd med.
  5. Erbjudanden. Hotell marknadsför ofta sina restauranger, spaanläggningar med mera via affischer i hissen och broschyrer och pärmar på rummet. Betydligt mer uppdaterat och vältajmat är att de kan presentera det i appen när gästen anlänt.
  6. Utcheckningen är kanske den största problemlösaren. Gästen får se räkningen i mobilen, godkänner den och kan sedan lämna hotellet. Merparten av alla gäster checkar ut ungefär samtidigt på morgonen, vilket skapar köer och ett stort behov av kompetent, vänlig och stresstålig personal, ett behov som sedan går ner kraftigt fram till kvällen då incheckingstrycket kommer. Det är svårt och dyrt för ett hotell att ha personal som främst behövs ett par timmar på morgonen och ett par timmar på kvällen.

En växande marknad

Vi kommer in på hur marknaden och konkurrensen ser ut. Zaplox började år 2010 som ett av de första företagen, kanske var Zaplox till och med först. För att använda mobilen som nyckel så krävs det att låset på hotellrumsdörren stöder det och Zaplox inledde därför samarbeten med ett par mindre låstillverkare. Sedan dess har mycket hänt och de 4 stora låstillverkarna som har 80 % av marknaden säljer sedan ca 1 år nästan enbart lås som är förberedda för mobila nycklar. Ett hotellås byts ca vart 7:e år, dvs inom ett fåtal år kommer majoriteten av alla hotell kunna använda mobila nycklar som Zaplox erbjuder.

När det gäller konkurrenter så säger Magnus att det idag finns några aktörer på denna marknad, vilket han anser är bra då det hjälper till att bygga marknad och medvetenhet.

Kunderna kan välja lösning

Magnus berättar att Zaplox i grunden erbjuder två lösningar. Den ena är att kunden, dvs hotellföretaget, får en app med hotellets design framtagen av Zaplox. Den andra lösningen är att kunden redan har en app som sedan utökas med mobila nycklar och mobil in och utcheckning via Zaplox lösning (ett så kallat SDK, Software Developer Kit).

Det framkommer även i samtalet att Zaplox har ett samarbetsavtal med Expedias dotterbolag Hotels.com, en populär söktjänst för hotell som de flesta nog använt någon gång. I förlängningen ska det förhoppningsvis mynna ut i att användarna kan göra allt från att söka hotell till att checka ut från hotellrummet i en och samma app.

Affärsmodell med månadsintäkter

Magnus är tydlig med att Zaplox säljer en tjänst (SaaS, Software as a Service) och att det återspeglas i affärsmodellen. Zaplox har en startavgift för att täcka kostnaderna för att konfigurera lösningen mot kundens affärssystem. När det väl är uppsatt betalar sedan kunden en löpande licensavgift per hotellrum och månad.

Zaplox mobila gästresa gör att hotellet ökar intäkterna genom erbjudanden i appen och sänker kostnaderna genom att minska trycket i receptionen under de mest hektiska timmarna. Den mobila gästresan blir ett profit center för hotellet.

Och hur ser siffrorna ut

Magnus berättar att över 1 miljon gästnätter hittills har gått igenom Zaplox system och bolaget har en bra pipeline med kunder som är på väg att rulla ut.

Vad ska det nya kapitalet användas till?

Zaplox gör en nyemission på 45,1 Mkr inför sin notering på First North vilket leder till frågan vad kapitalet ska användas till? Magnus svarar att det främst ska används till tre saker.

  • Expansion, bland annat i USA där företaget precis har anställt en person i New York.
  • Säkerställa skalbarheten i systemet.
  • Fortsätta vidareutveckla vad företaget erbjuder, både tekniskt och affärsmässigt.

Han betonar att de över tid inte behöver bli så många fler anställda, systemet och affärsmodellen är väldigt skalbar och fungerar väl på den globala marknaden som Zaplox redan påbörjat sin expansion för.

Av: Redaktionen Nyemissioner.se

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med Mikael Asp, vd för Oasmia, i samband med att företaget gör en nyemission under juni-juli 2017. Oasmia utvecklar en ny generation läkemedel inom human och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrade egenskaper, lägre biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent.

Följ oss