Zalando driver Brandos till företagsrekonstruktion

Brandos planerade för börsnotering, men nu kan vi berätta att de ansökt om företagsrekonstruktion. Kinneviks Rocket Internet-företag Zalando pulveriserar de skosäljande konkurrenterna.

[u][url=http://www.nyemissioner.se/planerad-notering/brandos_ab/979]E-handelsföretaget Brandos hade planerat för en börsnotering[/url][/u] kring årsskiftet 2012/2013, men nu kan vi berätta att företaget ansökt om företagsrekonstruktion. Det är Ehandel.se som avslöjar uppgifterna.

Brandos är en av de stora skobutikerna på nätet i Sverige, även om företaget under det senaste året har breddat utbudet. Det var i april 2012 som företaget gjorde en nyemission på 75 Mkr och säkrade 35 Mkr i ytterligare krediter. Då var planen att börsnotera företaget inom ett år.

Ett år passerade och inte ett ord hade hörts om de tidigare börsplanerna. Brandos hade även slutat prata om sin tidigare försäljningsprognos, samt förlängt sitt bokföringsår tom augusti 2013, vilket gjorde att årsredovisningen först skulle bli publik i november 2013.

[b]E-handeln växer – Zalando slår ut konkurrenterna[/b]

E-handel är stort, det växer i högt tempo och förväntas fortsätta växa i högt tempo. Det är det knappast någon som bestrider. [u][url=http://www.nyemissioner.se/nyhet/footway_group_goer_nyemission_paa_20_mkr/103]Men vi skrev redan i november om hur tuff e-handelsmarknaden för skor är, då Footway Group tog in nya pengar[/url][/u]. Orsaken är det Kinnevik-relaterade Rocket Internet-företaget Zalando som med sin aggressiva tillväxt trycker ner konkurrenterna i marken.

Det är inte bara Brandos som har problem. CDON gav tidigare i år upp skosegmentet och sålde Heppo till Footway, som omgående lade ner varumärket. Ellos har lagt ner Shoestyle. Och frågan är hur det går för Footway.

När Zalando klev in på den svenska marknaden så gjorde man det med massiv marknadsföring. Företaget tog även med sig det kostsamma konceptet med både fri frakt och fri retur, något som konsumenterna sedan förväntade sig även från konkurrenterna. E-handelsmarknaden för skor har helt enkelt kommit att bli extremt tuff där den aktör som har bäst logistik och störst krigskassa svälter ut konkurrenterna.

[b]Kinnevik och Rocket Internet[/b]

Det är nog relativt säkert att säga att den europeiska jätten Zalando kommer att bli en vinnare när den kapitalkrävande kampen som just nu pågår på de olika marknaderna lagt sig. Men där med inte sagt att alla Rocket Internets e-handelsföretag runt om i världen kommer att bli vinnare.

Men det finns en orsak till att [u][url=http://www.nyemissioner.se/nyhet/summit_partners_investerar_i_rocket_internetfoeretag/111]Kinnevik, JP Morgan, Summit och många andra aktörer pumpar in pengar i Rocket Internet-sfären[/url][/u]. Och för den delen att analytiker och investerare runt om i världen gillar Kinnevik för deras Rocket Internet-investeringar. Investeringar som svenska investerare och analytiker bara för ett år sedan hade ett nollvärde på.

Rocket Internet har en affärsmodell för sina portföljbolag som bygger på genomförandekraft. Innovation får andra ägna sig åt. Det är snabb lansering och snabb expansion som gäller, OCH snabb nedläggning om något inte omgående fungerar.

Det anses lite ofint i internet-kretsar och venture capital-branschen att enbart fokusera på genomförande och inte på innovation. Men bryr man sig inte om det då är det faktiskt ganska praktiskt att det är så, för det är lättare att hamna längst fram om färre aktörer springer snabbt.

Läs även:

[u][url=http://www.nyemissioner.se/nyhet/rocket_internets_hemliga_investerarpresentation/143]Rocket Internets hemliga investerarpresentation[/url][/u]

[u][url=http://www.nyemissioner.se/nyhet/rekord_foer_svensktyska_venture_capitalrelationer/122]Rekord för svensk-tyska venture capital-relationer[/url][/u]

Brandos AB

Brandos är en europeisk aktör inom försäljning av skor, jeans och väskor på Internet med målsättningen att erbjuda konsumenter ett supersortiment av skor från välkända varumärken.