Intervju med spelföretaget som expanderar till USA

Det är mycket som händer i spelföretaget Gaming Corps, med bland annat en ny VD och ett pågående köp av större spelverksamhet i USA. Vi har gjort en intervju med VD Magnus Kolaas.

Du tillträdde som ny VD för två månader sedan och strax efter det kom en serie av nyheter. Något av en springande start, hur känns det?

Otroligt spännande, bolaget står inför en stor utmaning, Mycket har handlat om att sätta sig in i bolaget, förstå vad som gått snett och vad som kan göras på kort och lång sikt för att vända bolaget mot lönsamhet.

Det tilltänkta förvärvet av Red Fly Studio i Austin Texas ser jag som en stor möjlighet. Portföljen av spel som ligger förhållandevis nära att vara klara gör att vi med relativt små medel kan finna nya intäkter. Vi använde mobilspelet Real Slam Dunk som ett test på hur samarbetet kan fungera och det blev en bra start.

Gaming Corps har tidigare köpt mobilspelet Slam Dunk, ett roligt och enkelt basketspel som man planerade att få fart på genom samarbeten med idrottsklubbar. För en månad sedan presenterade ni det första samarbetet, med Real Madrid Basket. Hur ser du på Real Madrid Basket-samarbetet och vad vill du göra med Slam Dunk framöver?

Slam Dunk 2 kommer att leva sitt liv bredvid Real Slam Dunk. Vi kommer genomföra en del uppgraderingar så att spelet motoriserar bättre än det gör idag. Real har en sex månaders exklusivitet på spelet, men självklart ser vi fler samarbeten framöver.

Den absolut största nyheten var dock att ni planerar att köpa spelföretaget Red Fly Studio i Austin, Texas. Det måste sägas vara något av en transformering av Gaming Corps, för Red Fly är ett företag med lång historia och en stor portfölj av producerade spel. Kan du berätta lite mer om Red Fly Studios?

Samarbetet inleddes med att Red Fly utvecklar Real Slam Dunk åt oss. Samarbetet har gett oss en möjlighet att känna på varandra, vilket stärkt oss i synen på att förvärva Red Fly är bra för Gaming Corps och dess ägare.

Red Fly har en lång erfarenhet från ”work for hire”, med kunder som Microsoft, Amazon, George Lucas och spel som Fear The Walking Dead, Star Wars och Mushroom Man, för att nämna några. Bolaget har också erfarenhet från alla konsoler och arbetar idag också med VR och andra hårdvaruleverantörer inom gaming-världen.

Med köpet av Red Fly upplever jag det som att tyngdpunkten i Gaming Corps hamnar i Austin, Texas. Kommer kontoret i Uppsala att få en ny roll?

Uppsala kommer bli en studio likt Austin. Jag vill inte säga att tyngdpunkten hamnar någonstans. Det är två enheter som kommer att samverka för att få ut maximalt ur teamen. Teamen är dessutom väldigt olika, så det handlar mer om vad vi lyckas sälja mot olika publishers.

Finns det tankar på att förvärva ytterligare företag?

Bra förvärv är alltid intressant, men först ska vi integrera Red Fly och se till att börja leverera värde till våra ägare.

Om vi ser ett år framåt i tiden, hur ser Gaming Corps ut då?

Real Slam Dunk är lanserat, några ytterligare klubbar har anslutit sig och förhoppningsvis har vi lyckats kapitalisera på något ur Red Flys rika portfölj.

Avslutningsvis, ni gör nu en nyemission på 23 Mkr, vad ska de pengarna användas till?

Förvärva Red Fly och en buffert för att kunna ta Red Flys portfölj till marknaden, sälj är inte gratis, men att slippa bygga spelen från grunden minskar risken betydligt.

Läs mer om Gaming Corps nyemission.

Gaming Corps AB

Gaming Corps utvecklar casino- och andra gamblingspel till onlinecasino.