Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

28 maj 2016

Intervju med mobilspelsföretaget som står inför en notering

Intervju med mobilspelsföretaget som står inför en notering


Mobilspelsföretaget Gold Town Games utvecklas i högt tempo och är nu aktuella med en nyemission inför sin notering om några veckor. Vi har pratat med Tomas Nordström, grundare och marknadschef.


I januari kunde vi avslöja att mobilspelsföretaget Gold Town Games ska notera sig och nu börjar det närma sig. Företaget gör just nu en garanterad nyemission inför sin notering om några veckor. Vi tog därför kontakt med Tomas Nordström, grundare och marknadschef, för att ställa några frågor om deras verksamhet.

Vad gör Gold Town Games?

Vi utvecklar sportmanager-spel till den väldigt expansiva mobilspelsmarknaden, med Free-2-Play som affärsmodell vilket innebär att användaren kan ladda ned spelet gratis men sedan betala för vissa premiumtjänster inne i spelet.

Er första lansering ska bli World Hockey Manager, varför valde ni hockey?

Det var flera faktorer som ledde fram till det. Dels är mobilspelsmarknaden otroligt het just nu och dels saknas det ett hockeymanagerspel på den marknaden. Konceptet managerspel lämpar sig också väldigt bra för F2P, och det finns god potential till att behålla spelare mycket längre än i många andra spel. Det var också extra kul att det var flera hockeystjärnor som redan från start ville satsa på oss.

Jag har förstått att ni kan återanvända en hel del av plattformen för att göra managerspel för andra sporter. Hur mycket sparar ni på det och vilken sport står på tur för er?

Det stämmer. Vi sparar en hel del på det. Det stora arbetet ligger i att bygga upp matchmotor, ekonomi i spelet, logik för utveckling av spelare, transfermarknad, monetisering och mycket därtill, men när det väl är på plats kommer det att vara användbart till andra spel och nya sporter, med vissa justeringar såklart. Nästa sport vi tar oss an blir fotboll, där det finns en oerhört stor marknad, men även större konkurrens.

Ni har många kända hockeyspelare som investerare, och jag tror även att jag såg någon fotbollsspelare och en stor bloggare. Hur kommer det sig?

Idrottsprofiler blir nog ofta erbjudna olika affärsförslag, men jag tror att det här är något annorlunda. Här har de fått vara delaktiga redan från start, och spelen vi gör har många av dem spelat som unga eller kanske spelar fortfarande. Vi har också använt deras expertis för att t ex skapa en så verklig taktik och matchstrategi i spelet som möjligt.

Hur går arbetet med utvecklingen och kan du ge oss några ungefärliga tider kring lanseringar osv?

Vi jobbar på för fullt. Teamet har utökats med några nyckelresurser på senare tid vilket gör att vi höjt ribban ytterligare några snäpp. Vi siktar på att soft-launcha på en mindre marknad i september, för att sedan vara redo för ett globalt släpp i november. Men det är mycket som ska sys ihop och det kan alltid bli vissa förskjutningar.

Ni gör nu en nyemission inför er notering, vad ska pengarna användas till?

Dels för att kunna färdigställa World Hockey Manager så snabbt som möjligt och samtidigt se till att produkten håller en väldigt hög nivå. Vi investerar bland annat mycket i användarvänlighet och design. Produkten ska sedan ut på marknaden, vilket en del av pengarna kommer att avsättas till samtidigt som vi även ska påbörja utvecklingen av fotbollsspelet.

Avslutningsvis, vill du säga något till de som funderar på att investera?

Folk har idag allt mindre tid till att spendera flera timmar varje dag framför datorn. Jag tror att många som själv spelat managerspel, oftast till en PC eller Mac, kan relatera väldigt bra till hur väl spelgenren implementeras i den mer lättillgängliga spelkonsolen – mobilen. Det finns idag få marknader om ens någon med sådan potential och kan generera så snabba resultat, som just marknaden för mobilspel. Risken är stor, men potentialen är enorm.


Läs mer om Gold Town Games nyemission som pågår tom 3 juni och notering.

Av: Redaktionen Nyemissioner.se

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

EatGood inför notering

EatGood inför notering

EatGood tillverkar och säljer en form av varmluftsugn för fritering utan olja. Företaget vänder sig till olika typer av företag som säljer mat, både de som idag har fritös och de som vill kunna sälja friterad mat men saknar möjligheten att ha traditionell utrustning i sina lokaler. EatGood gör en nyemission under februari 2017 och noterar sig sedan på Aktietorget. Företaget presenterar sig här på Aktiedagen i Lund.

Följ oss