Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

8 mars 2012

E-handlare siktar på börsnotering

E-handlare siktar på börsnotering


E-handelsbolaget Brandos planerar för en börsnotering på Stockhomsbörsen inom ett år. Även den något mindre aktören FFN Internet Retail Holding siktar på en listning. CDON ser alltså ut att få sällskap på aktiemarknaden.


Det svenska e-handelsföretaget Brandos bedriver försäljning av skor på Internet med målsättningen att erbjuda konsumenter ett stort sortiment av skor från välkända varumärken. Företaget har etablerat sig i ett flertal europeiska länder med prognosen att under 2012 uppnå en försäljning på 600 Mkr.

Brandos gör nu en nyemission på 100-150 Mkr för att expandera snabbare och siktar på en börsnotering på Stockholmsbörsen inom ett år.

Det är av någon anledning väldigt ont om ehandlare på börsen. Kanske är det minnena från it-bubblan som sprack år 2000 som suttit djupt. Men att det numera finns ett intresse bland investerare för e-handel har visat sig tydligt med CDON Groups börsnotering i december 2010. Företaget har fått mycket uppmärksamhet både i diskussioner och media. Det är aktien som står till buds för de som vill ha en exponering mot den växande e-handeln.

Brandos är dock inte det enda e-handelsföretaget som siktar på en listning. Den något mindre aktören FFN Internet Retail Holding (IRH) meddelade för runt ett år sedan att de planerar att lista sig under 2012. IRH äger bland annat Beebook, Drytrend, Kontorsgiganten och Zylber.

Det återstår att se när exakt i tiden Brandos och IRH genomför sina noteringsplaner. Men utan tvekan vore det spännande att se fler e-handelsbolag på aktiemarknaden i Sverige.

Av: Andreas Poike

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med Mikael Asp, vd för Oasmia, i samband med att företaget gör en nyemission under juni-juli 2017. Oasmia utvecklar en ny generation läkemedel inom human och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrade egenskaper, lägre biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent.

Följ oss