Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

30 juli 2012

Chundsell Medicals tar in 5 MSEK för utveckling av nytt prostatacancertest


Chundsell Medicals tar in 5 MSEK för utveckling av nytt prostatacancertest

Chundsell Medicals, som har utvecklat cancerdiagnostiktestet Prostatype, har tagit in 5 miljoner kronor till utveckling av en CE-godkänd produkt. Bakom investeringen står både nationella och internationella affärsänglar samt Innovationsbron.


Fakta:

I Sverige diagnostiseras 10 000 nya prostatacancerpatienter varje år. Den totala kostnaden för operation, strålning och rehabilitering kostar sjukvården idag ca 2 miljarder kronor.

Prostatacancer är den vanligaste formen av cancer och den tumörsjukdom som leder till flest dödsfall bland män. Cirka 20 procent av nya diagnostiserade prostatacancerfall är livshotande. Men på grund av otillräckliga diagnosmetoder utsätts idag mer än 90 procent av patienterna för operation och strålbehandling, vilket medför både negativa biverkningar och sänkt livskvalitet för patienterna och höga sjukvårdskostnader för samhället.

- ”Med vårt test, Prostatype, kommer endast 25 procent av patienterna att behöva genomgå operation och strålning. Detta bidrar i sin tur till drastiskt sänkta sjukvårdskostnader”, säger Chunde Li, forskare i cancerdiagnostik på Karolinska Institutet och medgrundare av Chundsell Medicals.

Produktutvecklingen kommer att ske i samarbete med en extern, internationell aktör, Epigenomics AG, och målet är att ha en CE-märkt produkt inom de kommande 12 månaderna.

Nuvarande metoder kan inte särskilja godartade från elakartade tumörer vilket innebär svåra avgöranden för patienter och läkare. Detta dilemma utgör grunden till det medicinska behovet av det nya testet Prostatype.

- ”Nu trycker vi på knappen och det är full fart framåt med produktutvecklingen”, säger Jan Erik Collin, VD på Chundsell Medicals. ”Vi presenterade Prostatype på cancerkonferensen ASCO 2012 i Chicago i juni och fick väldigt bra gensvar, så vi vet att behov och intresse finns”.

Av: Emil Paulsson

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

EatGood inför notering

EatGood inför notering

EatGood tillverkar och säljer en form av varmluftsugn för fritering utan olja. Företaget vänder sig till olika typer av företag som säljer mat, både de som idag har fritös och de som vill kunna sälja friterad mat men saknar möjligheten att ha traditionell utrustning i sina lokaler. EatGood gör en nyemission under februari 2017 och noterar sig sedan på Aktietorget. Företaget presenterar sig här på Aktiedagen i Lund.

Följ oss