Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

11 september 2013

150 % i avkastning på nyemissioner

150 % i avkastning på nyemissioner


Det gjordes nio nyemissioner under september 2012 för aktier noterade i Sverige. Den genomsnittliga kursuppgången har varit 150 % på 11 månader. Ingen dålig avkastning för de investerare som deltog.


I förra veckans utgåva av Affärsvärlden har skribenten Calle Froste gått igenom marknaden för nyemissioner och börsnoteringar. Han tar upp att klimatet för börsnoteringar, både i Sverige och USA, ser ut att ha vänt, där Facebooks misslyckade börsnotering för ett år sedan är så gott som bortglömd, samtidigt som aktiekursen i det sociala nätverket nu ligger på plus jämfört med noteringskursen. Vidare tas det upp att antalet nyemissioner ökade kraftigt under 2012 och 2013. Temat får sägas vara ett varnande finger om att när klimatet för börsnoteringar och nyemissioner är så positivt då smyger det sig lätt in företag som inte riktigt håller måttet.

150 % i genomsnittlig kursuppgång

I samma artikel har en genomgång gjorts av hur det har gått för de investerare som deltog i nyemissionerna som gjordes för ett år sedan. Det var nio företag på Nasdaq OMX, First North och Aktietorget som gjorde nyemissioner under september 2012. Det visar sig att den genomsnittliga kursuppgången har varit 150 %. Ingen dålig avkastning på 11 månader.

På en något mer detaljerad nivå så har sju av nio aktier haft en positiv utveckling, medan övriga två haft en negativ. Det är kraftiga skillnader i hur utvecklingen varit. Den gamla regeln om att det är bra att diversifiera sina investeringar gäller alltså fortfarande.

 

Läs även: Tre bolag på väg mot börsen och marknaden

Av: Andreas Poike

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med vd för Oasmia

Intervju med Mikael Asp, vd för Oasmia, i samband med att företaget gör en nyemission under juni-juli 2017. Oasmia utvecklar en ny generation läkemedel inom human och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrade egenskaper, lägre biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent.

Följ oss